zaterdag 2 augustus 2014

Er was geen radiocontact met MH17

Tot ons grote verdriet zijn er afgelopen week flink wat spookverhalen over vlucht MH17 op het internet verschenen, die bij o.a. de familieleden veel vertwijfeling brengen. Deze mensen zijn nog altijd in onzekerheid over wat hun dierbaren exact is overkomen en zijn druk op zoek naar antwoorden op hun vragen. Ook bij JDTV staan we nog altijd versteld van wat er heeft plaatsgevonden en willen we graag weten, wat de reden geweest is voor het neerschieten van dit passagiersvliegtuig vol onschuldige mensen.

Het meest opmerkelijke verhaal dat wij afgelopen week tegenkwamen, is dat er nog contact zou zijn geweest met de bemanning nadat het toestel in de problemen kwam. Omdat dit verhaal door diverse websites is overgenomen, hebben wij besloten om eens uit te zoeken waar dit vandaan kwam.

De bron van dit verhaal bleek een artikel te zijn op de website JoostNiemoller.nl  Hierin werd door de schrijver beweerd, dat hij contact had gehad met familieleden die na het bekend worden van het nieuws op Schiphol opgevangen zijn. Hier zouden zij van medewerkers van Malaysian Airlines te horen zouden hebben gekregen, dat er nog radiocontact geweest zou zijn met de bemanning. Aangezien dit natuurlijk groot nieuws is, hebben wij de schrijver van dit artikel benaderd om dit te kunnen verifiëren. Geen van de familieleden die wij gesproken hebben kon dit verhaal namelijk bevestigen. In het artikel stond beschreven dat er geluidsopnames zouden zijn gemaakt tijdens de bijeenkomst, maar dat de opname apparatuur, op het moment dat dit werd gezegd, net even niet werkte. Helaas stonden de andere opnames die zouden zijn gemaakt ook niet op de website. Omdat wij hier natuurlijk wel heel nieuwsgierig naar waren hebben we Dhr.Niemoller verzocht om dit alles eens wat te verduidelijken.


Als dit waar zou blijken te zijn, zou er immers sprake zijn van een heel ander scenario voor de crash dan wij nu voor ogen hebben. Hoewel er nog een ander toestel naast MH17 vloog, lijkt het er op dat het toestel door een Sa-22 raket uit de lucht is gehaald. De schade aan de cockpit wijst er op dat de raket zeer dichtbij het toestel tot ontploffing is gekomen, waarbij de volledige neus van het toestel tot aan het instrumentenpaneel van de vliegers is weggeslagen. In de cockpit en voorste sectie van de romp zijn duidelijk sporen van fragmentatie te vinden, die hiermee overeen lijken te komen.

Er is echter ook nog een Duitse expert die beweerd dat het toestel aangevallen zou zijn door een Su-25 Frogfoot. De inslagpatronen zouden volgens hem, overeenkomen met fragmentatiemunitie van het boordkanon van de Su-25. Bij JDTV zijn we helaas geen experts, maar dit lijkt niet echt aannemelijk te zijn. De Frogfoot is een toestel dat is ontworpen om grondaanvallen op gepantserde doelen uit te voeren. Het is dus ontworpen om dicht bij de grond te vliegen en volgens de specificaties ligt het operationele plafond tussen de 5000 en 7000 meter. Op grotere hoogtes presteert het toestel dus aanzienlijk minder goed. Hoewel het toestel op zeeniveau ruim 975 kilometer per uur kan vliegen en 58 meter per seconde kan klimmen is het lastig om hiermee een op hoogte vliegend verkeerstoestel te kunnen onderscheppen. De actieradius van een Su-25, die is uitgerust voor gevechtstaken, ligt rond de 375 kilometer. Hoewel het niet helemaal onmogelijk is, zal het onderscheppen van een verkeersvliegtuig op kruissnelheid dus zeer precies getimed moeten worden. We zijn dan ook zeer benieuwd of er ooit nog bekend wordt, wat voor vliegtuigtype de russen exact op o.a. hun radars gezien hebben.

Ook op de serieuze vraag van de russen wat een experimentele Amerikaanse satelliet boven het gebied deed en of de verstoringen van transponderverkeer boven Europa hier iets mee te maken hebben, zien we liever ook vandaag dan morgen antwoord komen. Een vliegtuigbemanning krijgt er namelijk geen automatische melding van als het transponderverkeer gestoord wordt en dat kan allerlei vreemde situaties opleveren.

Aangezien de veroorzaker van dit drama zich nog niet heeft durven melden. Kunnen we inmiddels helaas wel vaststellen dat er echt sprake is van een complot en een cover up. Men lijkt zich hier in de 2e kamer echter niet heel erg druk over te maken. Goed onderzoek naar wie dit toestel nu daadwerkelijk uit de lucht heeft geschoten, lijkt er voorlopig nog niet echt te zijn. Doordat men niet direct is afgereisd naar de rampplek, is er veel tijd verloren gegaan, waarin bewijzen verdoezeld kunnen zijn. Hierdoor zijn waarschijnlijk dus niet alleen bewijsstukken verdwenen, maar kunnen er ook weer allerlei nieuwe spookverhalen ontstaan.

Hoewel de scenario's van een raket of onderschepping eigenlijk al onwerkelijk genoeg zijn, zijn er helaas blijkbaar ook nog mensen die het allemaal nog een stukje interessanter willen maken. Of ze het doen om aandacht of inkomsten te genereren weten we niet zeker. Maar wat natuurlijk wel zeker is, is dat het bewust verspreiden van dit soort spookverhalen een van de meest domme dingen is die je maar kan doen. Het is niet alleen kwetsend voor de familieleden, maar als dit soort verhalen een eigen leven gaan leiden kan de schade ook niet te overzien zijn.

Dat is dan ook precies de reden waarom we bij JDTV graag zien dat zaken echt goed uitgezocht worden. Om deze reden zochten we ook contact met dhr.Niemoller. Wij wilden graag in contact komen met de familieleden die hem verteld hadden, dat zij dit opmerkelijke bericht van Malaysian Airlines zouden hebben gekregen. De reactie van Dhr. Niemolller hierop was, dat dit alles hem in vertrouwen verteld was en ons mij om deze reden dus niet verder kon helpen. Hier konden wij natuurlijk geen genoegen mee nemen, waarop wij hem nog enkele vragen stelden.



Dhr.Niemoller bij Debat op 2

Helaas lijkt het er op dat Dhr.Niemoller ons niet van verdere informatie wil voorzien en hier ook niet over in discussie wil gaan. Toch opmerkelijk aangezien hij er behoorlijk snel bij was om dit nieuws te brengen. Omdat het er op lijkt dat we op deze manier niet verder zullen komen, hebben we maar contact gezocht met Malaysian Airlines en persoonlijk gesproken met de voorlichter die ook bij de eerste opvang aanwezig was. Het mag vanaf nu hopelijk voor iedereen duidelijk zijn, dat Malaysian Airlines, tijdens deze bijeenkomst voor de familieleden, absoluut geen mededelingen heeft gedaan over radiocontact met het toestel.

"Het is walgelijk!"

3 opmerkingen:

  1. Ik begrijp dat ook de onzekerheid en extra zware last is voor de nabestaanden. Maar het mag niet onvermeld blijven dat juist de media vanaf de eerste dag het "spookverhaal" zoals door Kiev en Washington is aangeleverd, zonder enige terughoudendheid hebben opgedrongen. Eén van de zeldzame media die niet meteen genoegen heeft genomen met dat "spookverhaal", is De Nieuwe Realist. Dat valt hen bijzonder te prijzen. Dat de heer Niemoller echter zijn informant niet kan prijsgeven is begrijpelijk én naar goed journalistiek gebruik. Ook Malaysia Airlines kan niet openlijk spreken omdat het onderzoek nog loopt. Wie u wel zou behoren te kunnen informeren is de Onderzoeksraad. Zij hebben al lang de cockpit voice recorder uitgezen en naar ik mag aannemen getranscribeerd. Zij zouden u meteen kunnen en behoren te vertellen of er een distress-call is gewesst of niet. Dat schaadt het onderzoek op geen enkele wijze: http://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/2048/onderzoek-crash-mh17-17-juli-2014

    BeantwoordenVerwijderen
  2. pfff de onderzoeksraad. Die hebben ons nog niet eens geïnformeerd over het vliegtuigongeluk waar we zelf bij betrokken waren! We moeten er nog wel een keer langs dus die vraag nemen we zeker mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @JDTV2 augustus 2014 19:38 "We moeten er nog wel een keer langs dus die vraag nemen we zeker mee!"

    Jazeker, de nabestaanden (en vawege de mediahetze, ook het publiek) hebben het volste recht meer openheid te eisen, en te kijgen. Zo werd bijvoorbeeld de laaste 54 minuten van de communicatie tussen "control tower, and other air traffic controllers" van MH370, twee weken na de verdwijning publiek gemaakt, inclusief transcript. Dat betekent dat de Commissie nu al vier dagen over tijd is met die informatie. Nog een reden om het publiek te maken is deze: direct na de ramp meenden media en politiek van van alles zeker te weten en schuldigen aan te kunnen wijzen, dan hoeft men ook geen verstoppertje te spelen met de échte "bewijzen".

    Tenzij de de politiek diens (inmiddels grotendeels weerlegde) verhaallijn zo lang mogelijk probeert uit te rekken en te "vervuilen", tot álle onderzoek "onbetrouwbaar" wordt geacht, ook als het betrouwbaar is. Hier, alweer "bewijs" dat grondig is weerlegd: http://www.zerohedge.com/news/2014-08-02/russia-accuses-us-fabricating-satellite-images-creating-wall-propaganda-incite-other

    BeantwoordenVerwijderen