zaterdag 1 februari 2014

Een op een - Henk Krol over Demmink

Henk Krol heeft de afgelopen jaren bij minister Ivo Opstelten van justitie tot drie keer toe aangedrongen om de positie van voormalig topambtenaar Joris Demmink bespreekbaar te maken. Dat zei de Eindhovenaar donderdagavond in het televisieprogramma Eén op Eén. Demmink zou zich schuldig hebben gemaakt aan kindermisbruik. Justitie vervolgt Demmink vanwege mogelijk misbruik van twee Turkse jongens. Het was al langer bekend dat de topambtenaar zich schuldig zou maken aan ontucht. Zo was het Krol die in 2003 als toenmalige hoofdredacteur van de Gay Krant meldde dat Demmink betrokken zou zijn bij ontuchtzaken in Eindhoven.

Nova interviewde Henk Krol in 2003 over deze beschuldigingen.



Na de affaire over de bezoekers van het Anne Frankplantsoen in Eindhoven kwamen er ook berichten over seksfeesten met hele jonge jongens in Weert. Gisteren meldde het Openbaar Ministerie dat er geen enkele aanwijzing was voor de beweringen van Gay Krant-hoofdredacteur Henk Krol. De Gay Krant heeft nu, samen met de Panorama, een dossier 'Anne Frankplantsoen' geschreven. Een opmerkelijk element in dat verhaal is de betrokkenheid van een hoge ambtenaar. Hij zou regelmatig betaalde seks hebben met jongens in het Anne Frankplantsoen en seksafspraken hebben gehad met hele jonge jongens in Tsjechië.

Justitie ontkent in een reactie krachtig alle aantijgingen tegen de topambtenaar. Minister Donner heeft het in dit verband over "riooljournalistiek". Panorama en de Gay Krant nemen later afstand van hun beschuldigingen. In de studio zijn Henk Krol, hoofdredacteur van De Gay Krant, en Geert-Jan Knoops, advocaat van onder andere Fons Spooren, de oud-directeur van PSV die vast heeft gezeten op verdenking van seks met minderjarige jongens.

Rectificatie
Minister Donner diende naar aanleiding van deze uitzending een klacht in bij de Raad voor de Journalistiek. NOVA had zorgvuldiger onderzoek moeten doen naar de door de twee weekbladen geuite beschuldigingen en heeft verzuimd in de uitzending duidelijk te vermelden dat het ministerie en de betrokken ambtenaar de juistheid van de beschuldigingen ontkenden.

De Raad voor de Journalistiek heeft de klacht gegrond verklaard. De twee weekbladen hebben inmiddels de beschuldigingen ingetrokken.

Lees hier de volledige uitspraak: pagina 1pagina 2pagina 3pagina 4pagina 5pagina 6pagina 7.

Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten